Wróżymy tylko osobom pełnoletnim - REGULAMIN PRÓŚB O WRÓŻBĘ - Kliknij i przeczytaj koniecznie!

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stres
29-11-2018, 01:47:20 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 29-11-2018 02:14:39 przez Zuzu59.)
Post: #1
Stres
Stres, to nieodstępujący nas element życia, niestety głównie jest on negatywny.
Chciałam porozmawiać o sposobach na zmniejszenie tego złośliwca, bo pracuję nad tym jakiś czas własnymi sposobami (łączę różne odkrycia w sposób "autorski" :D :D ;) ).

Teraz trochę o pochodzeniu gnoma. ;)

http://www.wysokieobcasy.pl/Instytut/7,163393,24094865,skad-sie-biora-nerwy-czyli-co-sie-dzieje-w-mozgu-kiedy-dopada.html

Skąd się biorą nerwy? Czyli co się dzieje w mózgu, kiedy dopada cię stres.

28 października obchodzimy Dzień Odpoczynku dla Zszarganych Nerwów. Z tej okazji sprawdzamy, co się dzieje w naszym mózgu i ciele, kiedy odczuwamy stres. I szukamy sposobów radzenia sobie z nim.


Co się dzieje w mózgu?


Najkrócej mówiąc: reakcję na stres uruchamia ciało migdałowate – struktura w kształcie migdałów w centrum mózgu – kiedy zdiagnozuje zagrożenie. W odpowiedzi na stresor uruchamia kaskadę neuroprzekaźników i hormonów – takich jak adrenalina, norepinefryna i kortyzol, które przygotowują organizm do walki lub ucieczki. Jeśli twój mózg uzna, że z jakiegoś powodu nie możesz przejść w tryb walki, system może też zainicjować odpowiedź zamrożenie. Reakcja walcz, uciekaj, zamroź jest bardzo szybka, dlatego na widok węża na ścieżce lub wyjeżdżającego zza zakrętu samochodu zareagujesz, jeszcze zanim będziesz w stanie nazwać to, co widzisz.

To pozostałość adaptacyjna po naszych przodkach, która pomaga nam radzić sobie z bezpośrednim zagrożeniem. Sytuacja się jednak trochę komplikuje, kiedy mamy do czynienia ze zwykłymi, codziennymi stresorami, które mózg traktuje jak zagrażające życiu. Kiedy twoje ciało migdałowate przejmie stery nad mózgiem, możesz powiedzieć rzeczy, których później będziesz żałować, wysłać obraźliwego maila do szefa lub nawrzeszczeć na dziecko.

Aby odzyskać racjonalny osąd sytuacji, musisz użyć innej części mózgu, zwanej korą przedczołową. Umieszczona w górnej części mózgu otrzymuje informacje o stresorze wolniej niż ciało migdałowate. Kora przedczołowa jest jak CEO twojego mózgu. Kiedy diagnozuje, że jesteś już bezpieczny, wysyła wiadomość do ciała migdałowatego, że można już wyłączyć tryb walka lub ucieczka. Może również wysyłać wiadomości do innych części mózgu, sygnalizując przejście do bardziej racjonalnej reakcji na stresor.
Poniższe strategie pomogą odebrać ciału migdałowatemu kontrolę nad reakcją na stres.

Zrób małe STOP. Naucz się dawania sobie chwili na zrobienie kilku oddechów, zanim zareagujesz na stresujący bodziec, aby kora przedczołowa miała czas na odzyskanie sterów. Pomoże ci to w radzeniu sobie z różnymi typami stresorów, np. gdy publicznie skrytykuje cię szef, zachowanie dziecka wyprowadzi cię z równowagi lub otrzymasz zaskakująco wysoki rachunek za wodę.

Zatrzymaj kaskadę myśli. Przyjmij na chwilę pozycję obserwatora i przyjrzyj się swoim myślom. Możesz przeprowadzić małą autoanalizę: „Hm, co się teraz ze mną dzieje? W brzuchu czuję ścisk i zaczyna mnie zalewać złość. Kusi mnie, żeby powiedzieć coś złego. Czy to bo coś dało?”. Najlepiej wyćwiczyć tę umiejętność, regularnie obserwując swoje myśli, kiedy nie jesteś zestresowany. Badania mózgu wykonane przez naukowców z Uniwersytetu Pittsburskiego wykazały, że osoby robiące to mają lepszą komunikację między ciałem migdałowatym a korą przedczołową podczas reakcji na stresujące zdarzenia.

Odzyskaj poczucie kontroli. Liczne badania wykazały, że większy stres powodują u nas zdarzenia nieprzewidziane niż te, które możemy choć w niewielkim stopniu kontrolować (zbadali to m.in. naukowcy z Uniwersytetu York w Toronto). Zastanów się, jakie aspekty danej sytuacji możesz kontrolować, a na które zupełnie nie masz wpływu, i skoncentruj się na tym, co możesz zmienić (np. kiedy krytykuje cię szef, nie skupiaj się na swojej urażonej ambicji, tylko postaraj się uzyskać od niego jak najwięcej informacji o tym, co możesz poprawić).

Zmień perspektywę. Kiedy ciało migdałowate diagnozuje zagrożenie, automatycznie zawęża twoją mentalną perspektywę i koncentruje się głównie na unikaniu stresora. W rezultacie nie myślisz o pozytywnych aspektach sytuacji i kreatywnych sposobach rozwiązania problemu, tylko zastanawiasz się, jak uciec. Spróbuj potraktować stresującą sytuację jak wyzwanie lub bodziec do rozwoju. Pomoże ci to w zmianie chemii mózgu i przekierowaniu energii w stronę konstruktywnego rozwiązania.
Bo zapomnę- jedna z inspiracji pochodzi z całkiem przypadkowo ( ;) ) znalezionej Beacie:



Tu inspiracja, w innym terminie jak to wykorzystuję. ( Od przedwczoraj :D :D :D )

Nigdy nie mówiłam, że jestem normalna.
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Zacytuj ten post w odpowiedzi



Odpowiedz